Menu

Column – Maarten Wessels

Afbeeldingsresultaten voor maarten wessels

Zorg voor de horeca!

Laten we even vooraf een ding heel helder stellen, de medewerkers in de Zorg, van schoonmaker tot manager, van voedingsassistente tot verpleegkundige op de IC stuk voor stuk helden. En dat meen ik van teen tot kruin.

Maar laten we een groep niet vergeten, iedereen die nu werkzaam is in de horeca! Wat een helden zijn dat zeg. Als er één beroepsgroep nu moet multitasken dan zijn zij het wel. Even een paar taken op een rijtje; bovenal gastheer, boa, QR Reader uitlegger aan digibeten, hygiëne meester, nog een keer boa, schoonmaker, veilige omgeving creëerder, ventileerders, nog een keer boa, kameleon en gelukkig nog steeds helden in het vak van gastvrijheid!

In de huidige tijd speelt de horeca een enorm belangrijke rol. Het is vreselijk om te zien dat er prachtige bedrijven moeten sluiten en zaken diep moeten snijden in hun personeelsbestand. Voor hen die achterblijven rest niets anders dan een stap extra doen, ‘even slikken en weer doorgaan’ is het devies. Niets anders dan respect heb ik voor deze knetterharde werkers. Oh ja en laten we vooral niet vergeten dat sommige van deze medewerkers dagelijks te maken hebben met veranderende omstandigheden en onzekerheid. Diepe buiging.  Bij elke aangekondigde persconferentie neemt de spanning in de branche toe. Ondernemers zitten met handen in het haar, voor zover nog aanwezig na de afgelopen periode, medewerkers maken zich zorgen over baanbehoud. Zien met lederogen aan de overkant van de straat een thuisfeestje waar 20 man lallende in een te kleine woonkamer staan.. Op weg naar huis fietsen ze langs een park, zien daar tientallen jongeren te dicht bij elkaar feesten en bierdrinken. Een traan glijdt langzaam langs wang en kin van de voorbijfietsende medewerker.

Deze, meer dan terechte lofzang, is niet alleen bedoeld voor alle helden die werkzaam zijn in deze prachtige branche. Maar zeker ook gericht aan de gast. De gast die zijn, lokale, ondernemer de omzet gunt, die extra bestelt bij de afhaal/bezorg afdeling, die met trots praat over hoe goed zijn restaurant het voor elkaar heeft. Die nog een extra rondje bestelt, de medewerkers een fooi geeft en de zaak looft op de social media. En als je dan ook nog aan je vrienden vertelt hoe knap het is dat de ondernemer het prima voor elkaar heeft, dan zijn we jou dankbaar!

En vergeet alstublieft een ding vooral niet. Elke horecamedewerker die je tegenkomt, heeft maar één wens; jou een fantastisch verblijf bieden, je aan de door de overheid opgelegde regels houden is echt cruciaal.

Lieve gast, als jij nou zorgt voor de horeca… Zorgt de horeca voor jou.

De bronafbeelding bekijken
www.wesselstrainingen.nl