Menu

Column Maarten Wessels

ComeBackmonday

Wat een jaar, wat een periode, wat een dag! Nee, ik ga mij niet mengen in politieke discussies, hoe zeer ik ook gefascineerd ben door vaccinatie ook hier ga ik mij niet mengen in het wel of niet vaccineren.

Het is #Blackmonday vandaag.  Een heel duidelijk signaal van de horecaondernemers waarmee zij laten zien dat het water hen aan de lippen staat. Dat ze echt behoefte hebben aan perspectief. Dat ze een ruimere vergoeding willen voor alle schade die hebben geleden en die hen nog te wachten staat. De derving van inkomsten in de komende periode zal wederom fors zijn.

Het is echt prijzenswaardig om te zien hoe creatief vele ondernemers zijn, hoe ze met een knipoog reageren op het feit dat tuincentra, pretparken en möbel- en fröbelwinkels uit swöden open mogen blijven. Zag vandaag een horecabedrijf in Amsterdam die de naam van zijn zaak had omgetoverd in die van die ene Zweedse keten. U weet wel.

Maar wat ik mij afvraag en evenzoveel zorgen over maak zijn de medewerkers. Hoe is het met hen? Zo veelzijdig en zo divers als de horeca is, zo is dat ook met de gemoedstoestand van de medewerkers. Vanuit mijn rol als docent bij de Work & Study Hotel Management opleiding van NHLStenden, zie ik vele studenten. De ene is volop aan het werk, niet alle bedrijven nemen de huidige maatregelen even nou, de andere is weliswaar fysiek aanwezig op ‘de zaak’ maar veel gebeurd er niet. Om nog maar te zwijgen over de studenten die het sociale leven missen, die elkaar niet kunnen ontmoeten bij hun bijbaantje. Sociaal isolement dreigt.  Het drama wat er zich afspeelt onder deze groep medewerkers en studenten is, natuurlijk anders, maar minstens net zo groot als het drama dat er zich afspeelt bij de vele keihard werkende horecaondernemers. 

En dan onze lieve gasten, die missen ons ook! En dat is fijn. Hartverwarmende acties om de lokale ondernemer te steunen, massaal wordt er besteld. Binnenkort gaan we aan de gehaktballen van Jos de Winter (Dikke Dries)  en eten we onze buik vol aan de Gevulde Koeken van Edwin Klaassen (Desemenzo). Top dat de gast dit waardeert! En toch zit er nog een donker randje aan het gedrag van sommige gasten.. Sprak een hotelier die 0.4 punten ‘verloren’ heeft op TripAdvisor.. het regende klachten. De reden? “Uw medewerkers houden zich tè goed aan de regels, schandalig dat ik na 20:00 uur geen glas wijn meer mag bestellen. Einde klacht.  Zucht.

Wanneer weet nog niemand, maar wat hoop ik op een spoedige ComeBackMonday. Dat we weer open mogen, de horeca een briljante comeback kan vieren. Haar nieuwe concepten kan tonen en de vernieuwede bierinstallatie kan laten werken. Dat de medewerkers hun talenten kunnen tonen, gasten hun gespaarde geld kunnen uitgeven en lovend spreken over de vaktechnische kennis van zowel ondernemer als medewerker. Wat verlang ik naar die ene dag en ik vermoed dat ik vast niet de enige ben…

Tot snel op ComeBackMonday

Maarten