Menu

Interview André Duijghuisen

Project Manager Foodlab Limburg


1. Je bent projectmanager bij FoodLab Limburg, ook wel het Centrum voor Innovatief Vakmanschap. Jullie werken met partners en bedrijven binnen de culinaire sector in Limburg en focussen op diverse vormen van opleiding voor jongereren binnen deze sector.

Hoe zijn jullie omgegaan met de Corona  maatregelen wat betreft het opleiden van de studenten?

Net zoals heel Nederland zijn wij direct gestart om het onderwijs op afstand te organiseren. Iets wat eigenlijk nog niet echt omarmd werd door de docenten moest nu in sneltrein vaart opgestart worden. Lessen werden omgevormd in lessen op afstand, vis Skype, MS teams en via het digitale platform van Gilde Opleidingen. Dat heet ‘It’s Learning’. Elke week is er een teamoverleg over de week erna, welke vakken en welke onderwerpen aan bod komen en op welke wijze dit door de docent wordt aangeboden. Zo weet de student waar hij/ zij aan toe is en wanneer er welk vak of instructie aangeboden wordt. De mentoren hebben elke week via Skype contact met de studenten. Er wordt op een creatieve wijze invulling gegeven aan lessen cq onderwerpen. Diverse examens die via Skype afgenomen kunnen worden is inmiddels ook opgestart. Denk hierbij aan mondelinge examens.

Na de meivakantie gaan we diverse praktijkexamens organiseren rekening houdend met alle maatregelen. Dit zal een drukke en spannende tijd zijn.

2. De verlening van de maatregelen heeft een enorme impact op de horeca. Verwacht jij grote veranderingen binnen de horecasector in Limburg?

Veranderingen zullen er zeker zijn of komen. Helaas zullen er bedrijven zijn die de crisis niet goed doorkomen. Elke branche zal hier mee te maken krijgen.

Je ziet wel waar de horeca altijd goed in is, creativiteit en zoeken naar mogelijkheden. Dit zie je op diverse plekken. Van afhaalmaaltijden tot een online wijnproeverij. Optredens van artiesten die je live kunt volgen via social media. Dit is mooi om te zien.

Veranderingen zullen er zeker zijn als de 1,5 meter nog nageleefd moet worden en alle andere hygiënische maatregelen.

Zolang dit geldt zal de horeca zijn routing moeten aanpassen en zal moeten leren omgaan met het op afstand de gast gastvrij te ‘bedienen’. Zal na elk gastbezoek meer moeten schoonmaken.

Het zal zeker ook weer mogelijkheden met zich meebrengen. Ik denk dat we bewuster omgaan met ons reizen en de wijze hoe we onze producten gaan inkopen. Willen we nog voor een weekendje naar Italië of gaan we nu liever een weekendje naar Limburg. Dus lokale producten zullen meer in de picture komen te staan. Daar kan de horeca goed op inspelen.

3. Verwacht jij dat de huidige situatie iets doet met het imago van de horeca, als branche om in te werken?

De huidige situatie brengt met zich mee dat helaas maar begrijpelijk de focus ligt op hoe overleven we de crisis. Welk steun verleent het kabinet aan de ondernemers. Hier maken veel mensen zich druk om en nogmaals dat begrijp ik en is een goede zaak. Daarnaast zouden we echter ook een campagne moeten starten om te laten zien hoe geweldig onze branche is. Welke kansen er zijn en welke ‘goede’ dingen er gebeuren. Er gaat veel media aandacht naar de zorg, ook dit is begrijpelijk geweldig wat deze mensen voor ons doen.

Ik zou ervoor pleiten dat wij, de horeca, ook laat zien hoe geweldig er nu gewerkt wordt om onze gast toch nog een mooie belevenis te bezorgen. De afhaalmaaltijden, de online ‘vermaak’ van quizzen tot proeverijen. Hoe we nadenken over de 1,5 meter economie en welke creatieve dingen daar ontstaan. Dat we laten zien als de zaken weer open mogen dat we er klaar voor zijn, klaar voor de nieuwe gast. Een gast die zorgvuldig is en nog een beetje huiverig zal zijn om het café weer binnen te lopen. Als we nu laten zien hoe we dat doen dan winnen we aan vertrouwen dat we de zaak goed op orde hebben.

4. Er zijn veel inspirerende initiatieven ontstaan, door ondernemers en organisaties binnen de horeca, maar ook buurtinitiatieven voor lokale leveranciers en horecazaken.

Heb jij een favoriet initiatief?

Er zijn veel mooie initiatieven, maaltijdboxen, dinerboxen met gerechten en een receptuur hoe je het moet bereiden in je thuiskeuken. Bier boxen om zelf een bierproeverij te houden met online uitleg.

Bereiden van gerechten voor je buren en je naasten. Eigenlijk niet 1 favoriet. Mooi is ook om via Social Media te zien hoe horeca ondernemers op zoek zijn naar de mogelijkheden.

Ik woon in Venray en daar is een mooi initiatief;

Proeflokaal Goesting en Mr. Hop, dat is als twee handen op een buik… we zijn verbonden door onze passie voor heerlijke…

Geplaatst door Proeflokaal Goesting op Dinsdag 31 maart 2020

5. Wat ga jij als eerste doen als de horeca weer open mag?

Hopen op goed weer, eerst een terrasje met vrienden/ familie, een lekker glas wijn. Genieten van de omgeving en van elkaar. De volgende stap zou zijn weer lekker uit eten gaan. Deze zomer zal het worden vakantie in eigen land.