Menu

Interview Joyce Vastenhouw

Lees hier interviews met horeca professionals en ontdek waarom zij voor de horeca kiezen.

Joyce Vastenhouw

Oprichter en eigenaresse van Rondje Horecapersoneel

Vraag 1.
Vertel eens iets over jezelf Joyce, wie ben je en wat doe je precies?

‘’Als vrouw met ruime ervaring in de horeca ben ik initiatiefnemer van ‘Rondje Horecapersoneel’.  Ik wilde altijd advocaat worden, maar mijn hart won het van mijn ratio en zo belandde ik op de muscialacademie. Dat waren dynamische jaren. Je breekt jezelf af om jezelf weer op te bouwen. Mega leerzaam. Daarna deed ik nog een post-hbo human resource management en ook nu vind je mij in de avonduren tussen de boeken om mijn master organisatiepsychologie te halen. Mijn tomeloze energie komt door een krachtig fundament van een hele fijne partner en twee gezonde en fantastische kinderen. De uitdagingen van onze maatschappij en de samenleving hebben mijn interesse. Het laatste jaar was voor mij een natuurlijk proces. Ik doe echt niet alleen maar dingen die ik leuk vind, maar dat wat ik doe, doe ik met een missie. De horecaprofessional weet als geen ander dat het behouden en vinden van goed personeel een uitdaging is. Juist daarom is het van belang om personeel te Binden & Boeien. De dagelijkse praktijk laat het vaak niet toe om tijd vrij te maken voor dit essentiële bedrijfsonderdeel, maar ik help ondernemers om juist op dit vlak stappen te zetten.’’

Vraag 2.
Hoe ben je destijds in de horeca terecht gekomen?

‘’In Zandvoort is men bekend met veel toerisme gedurende de zomer. De drukte, de stranden, het sociale aspect en de gastvrijheid zitten in mijn bloed, mijn ouders ontmoetten elkaar in de zaak van mijn oom, en mijn andere oom heeft nog steeds een ontzettend leuke zaak. Ook draaiden mijn opa en oma succesvolle zaken zoals een café en een strandtent, nummer 11, op Zandvoort. Van jongs af aan heb ik overal mogen meekijken en vooral meedoen. Daarnaast waren de vier jaar dat ik voor het hoofdkantoor van een grote franchiseformule heb gewerkt een goede leerschool. Daar kreeg ik veel verantwoordelijkheden, alle ruimte, maar bovenal; we boekten successen. ‘’’

‘’Ik noem het: DE BRANCHE VAN DE LIEFDE”

Vraag 3.
Wat vind jij zo mooi en speciaal aan de horeca?

‘’Iedereen heeft iets met de horeca. Het is de spil van de samenleving. Ik noem het: de branche van de liefde. Vanuit mijn liefde voor mens, motivatie en gedrag is het de ideale locatie. Het verbaast mij niks dat de horecawerknemers zo populair zijn in andere sectoren. Het zijn echte mensen gebleven. Ik zie dat de horeca een ontzettende kans heeft, want de menselijkheid bewaren in combinatie met een slimme en aandachtige aanpak voor de mensen die er werken maakt haar als branche onweerstaanbaar.’’

Vraag 4.
Met Rondje Horecapersoneel zet jij je sterk in om ondernemers te helpen om personeel écht aan hun te binden? Hoe doe je dit precies?

‘’We weten inmiddels vanuit veel onderzoek, ervaring en evaluatie welke factoren meespelen bij de betrokkenheid en tevredenheid van het personeel. Deze ingrediënten, zoals ik die noem, toetsen we in een 0-meting. Nu weten we aan welke knoppen we gaan draaien. Dat kan over leiderschap gaan, maar ook over cultuur, het versterken van de rollen en verantwoordelijkheden of welzijnsaspecten. Het meest belangrijk is de stem van je medewerker. Zij moeten de kans krijgen om open feedback te geven over de krachten en valkuilen van de zaak en haar werkgeverschap. En gehoord worden, zo van ‘’wij vinden het belangrijk wat je voor ons doet, jouw werk en mening doen ertoe’’. Hiermee gaan we actief aan de slag. We gaan vooral ‘doen’. En tijdens dat ‘doen’, zorgen we voor een aanpak die duurzaam is. Een modewoord, maar wel een heel belangrijke in deze. Wat wij willen is een succesvol beleid, dat staande blijft. Een beleid dat oók staat als wij van Rondje Horecapersoneel er niet meer zijn. Dát is voor mij de hoofdprijs. En niet alleen voor mij maar ook voor de consultants van Rondje Horecapersoneel.”

Vraag 5.
Wat is voor jou het verschil tussen ‘personeel zoeken’ en ‘personeel aantrekken’

‘’De via-via methode is nog steeds de sterkst bewezen methode van personeel werven. Als je het Binden & Boeien structureel onder controle hebt is het werven van een nieuwe medewerker geen opgave. Mooie voorbeelden zijn Gerco van Brasserie Havenkwartier in Katwijk of Robbert van ’t Wapen van Kennemerland in Haarlem. Zij zetten actief in op het Binden & Boeien van personeel. En ja het helpt ook wanneer je in plaats van een saaie vacaturetekst een fancy filmpje maakt en een direct sollicitatieformulier via Facebook biedt, zoals Café Hofman in Utrecht dat recentelijk deed. Dit soort elementen helpen juist om bijvoorbeeld de latent werkzoekenden het solliciteren makkelijk te maken. Faciliteren om te kunnen solliciteren. Daarnaast is het van essentieel belang om het beeld naar voren te brengen zoals jouw huidige werknemers dit benoemen. Je realiseert op deze manier een zo goed mogelijke match. En dan gaat het behouden verder, want dat gaat over de reis van de medewerkers. De vraag is: hoe blijf je die onweerstaanbare werkgever, zodat de via-via methode succesvol blijft.’’

Vraag 6.
Wat maakt jou zo enthousiast over Nationale Horecadag?

‘’Marjorie en haar partner zijn enorm enthousiast aan de slag gegaan. Zij hebben een duidelijke missie en dat is voelbaar. Zeker nu werkgevers beseffen dat het Binden & Boeien essentieel is, voor behoud, maar ook voor de arbeidsproductiviteit, het verminderen van verzuim en het beperken van verloop mogen we de branche ook van buitenaf in het zonnetje zetten. Nationale Horecadag brengt de branche samen om een pact te vormen en de geïnteresseerden te verleiden. Dat is een goede eerste stap, want Rondje Horecapersoneel neemt het daarna over, vanuit de kracht van de ondernemer of manager en de zaak. ‘’

Vraag 7.
Heb je nog een belangrijke tip voor horeca ondernemers in het kader van Nationale Horecadag?

“Zorg dat je een beeld naar voren brengt dat je kunt vasthouden, zodat je niet alleen mensen binnenhaalt, maar ook de kans op een duurzame relatie vergroot en vergezel dat van een onweerstaanbare en onderscheidende welkomststrategie, zoals een cadeaubon bij een sollicitatie en een gesprek in de meest fijne ruimte 😉”