Menu

Interview – Katia Martens

Katia Martens – Training Specialist en Partner Sales Engineer bij Lightspeed.

In de horeca is Lightspeed al sinds jaar en dag een bekend bedrijf. Voor wie jullie nog niet kennen, wat doet Lightspeed zoal?

Als mensen Lightspeed kennen, reageren ze meestal met “Oh ja! Het kassasysteem!”. Wij bieden inderdaad een moderne kassa-oplossing die flexibel kan worden ingezet in de horeca. Onze software wordt gebruikt in de meest uiteenlopende ondernemingen; van strandbars tot luxe hotels. Het is natuurlijk leuk om met heel veel verschillende soorten ondernemers te kunnen nadenken over wat de horeca vandaag nodig heeft.

Je bent Training Specialist en Partner Sales Engineer bij Lightspeed. Hoe zijn de afgelopen maanden voor jou geweest?

Allereerst zijn we allemaal van de ene op de andere dag gaan thuiswerken, wat een grote aanpassing was. Ik werk in Gent (België) en we hebben kantoren in heel Europa. Normaal bezoek ik die geregeld, dus ik mis intussen mijn collega’s heel erg!

Daarnaast had ik het best druk! Ik werk nauw samen met partners van Lightspeed, die plots meer tijd hadden om trainingen te volgen en meer over ons product te leren omdat hun klanten plots allemaal gesloten waren. Ik heb dus heel wat uurtjes in webinars en Zoom meetings doorgebracht. Terugkijkend hierop ben ik heel blij dat we samen onze horeca klanten hebben kunnen helpen om weer op volle kracht op te starten na de lockdown.

De horeca heeft deze periode laten zien ontzettend innovatief en veerkrachtig te zijn. Op welke manier hebben jullie horecaondernemers kunnen ondersteunen op dit gebied?

Wat je zegt klopt. Het is zo mooi om te zien welke creatieve en innovatieve oplossingen er allemaal bedacht zijn! Wij zijn vooral gaan meedenken over hoe technologie kan helpen in dit verhaal: hoe kunnen we het zo makkelijk mogelijk maken voor onze klanten om hun producten online aan te bieden voor afhalen en bezorgen?  Zo hebben we Lightspeed Delivery, een integratie met verschillende maaltijdbezorgplatformen (o.a. UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd), drie maanden gratis aangeboden om die ‘bezorgdrempel’ zo laag mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat ze hun gasten konden blijven bedienen.

En in een tweede fase zijn we gaan denken: hoe kunnen we – zodra onze klanten weer open zijn – digitaal bestellen en betalen zo makkelijk mogelijk laten verlopen voor zowel de consument als de ondernemer?

Hier zijn echt leuke verhalen uitgekomen! Zo heeft Club Zand, een van onze klanten, hun gastenzone uitgebreid tot een heel strandgebied. Dankzij de integratie van Lightspeed met digitale ordering app Jamezz kunnen gasten nu vanaf het strand bestellen, betalen en bediend worden.

Persoonlijk droom ik van een post-COVID wereld die deze nieuwe ideeën en technologieën blijft omarmen.

Als je een tip hebt voor de ondernemers, hoe zou Lightspeed en het juiste gebruik van de kassa/bestellingsinformatie kunnen helpen bij het genereren van extra omzet?

Eén van onze adages is “make it data driven”. Het verzamelen van gegevens over je gasten en producten kan je helpen met het maken van betere beslissingen. Zo kan je bijvoorbeeld, als je Lightspeed gebruikt in combinatie met een digitaal menu of bestellingsapp, voor het uitchecken een schermpje toevoegen met ‘upsells’: producten waarin gasten misschien ook nog geïnteresseerd zijn: als een gast 5 biertjes besteld, wil die er misschien ook wel hapjes bij. En als je weet wat je gasten graag bestellen, kan je ook daar beter op inspelen.

Welke ontwikkeling binnen de horeca van de afgelopen maanden spreekt jou persoonlijk het meeste aan?

Ik gaf het eerder al aan; ik ben fan van het digitale verhaal. Ik vind het fantastisch dat ik als gast een QR-code kan scannen, een overvloed aan lekkers kan bestellen en ook meteen de rekening kan betalen. Ik hoef niet meer te wachten tot er iemand een menukaart komt langsbrengen, tijd heeft om mijn bestelling op te nemen of tot het pinapparaat vrij is om m’n betaling te aanvaarden.

Tevens hoop ik dat ook meer restaurants aan afhalen en bezorgen gaan doen. Ik ga nog steeds erg graag uit eten, maar het is ook gewoon leuk om het thuis gezellig te maken en te genieten van een lekkere afhaalmaaltijd die geen pizza is. Sinds de quarantaine zijn meer en meer restaurants dit gaan aanbieden en ik hoop dan ook dat deze trend zich doorzet. Al vrees ik dan wel dat ik nog minder zelf ga koken.