Menu

Tips & Tricks van Metos

HET NIEUWE NORMAAL?

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) heeft grote gevolgen voor het waarborgen van de veiligheid in de grootkeuken en in het (bedrijfs)restaurant. Er moet immers nog meer rekening worden gehouden met de naleving van de algemene hygiënevoorschriften die in de 1,5 meter samenleving gelden.

Hoe ga je in de (bedrijfs)restaurants voldoen aan de 1,5 meter-maatregelen die er ongetwijfeld komen mét behoud van zoveel mogelijk vierkante meters en tafels?

Metos geeft in dit document enkele praktische tips voor de 1,5 meter-(bedrijfs)restaurants. Verder heeft Metos een speciale brochure uitgegeven voor de 1,5-meter-afstand waarin wij wijzen op de belangrijkste producten en oplossingen welke je kunnen helpen om de veiligheid in de werkomgeving en in het (bedrijfs)restaurant te waarborgen en de routing van de medewerkers in de (spoel)keuken daarop aan te passen.

Daarnaast staan op onze website www.metos.nl/outlet de actuele tweede leven artikelen (zowel outlet als occasions).

Onze verkoopadviseurs zijn je graag van dienst tijdens kantooruren van 08.00 tot 17.00 uur. Bel of mail met Metos: tel. 088–0242 322 of e-mail: verkoop@metos.nl.

Persoonlijke hygiëne:

  • Persoonlijk hygiëne is en blijft een cruciale factor. Zo zijn de regels in de (bedrijfs)restaurants met betrekking tot handhygiëne (wassen en desinfecteren) nog belangrijker geworden. Laat dit zien aan gasten en zorg voor duidelijk communicatie hierover. Bied voldoende desinfectiemiddelen aan en zorg voor een grondige reiniging van o.a. deurknoppen, tafels en stoelen.
  • Zorg voor één duidelijke entree, idealiter gescheiden van de uitgang voor een optimale doorloop zonder kruising van personen.
  • Bied bij de ingang desinfectiemiddelen voor de gasten aan. Plaats ook mobiele units voor handenwassen op het terras.
  • Elektronische sensorkranen zijn hygiënisch, waterbesparend en modern waarmee je verspreiding van bacteriën en virussen kunt voorkomen. Dankzij de bewegingssensor springt de kraan automatisch aan als je met je handen onder de kraan beweegt en hij stopt vanzelf zodra je klaar bent met handen wassen.
  • Denk ook aan een pedaalemmer met voetpedaal zodat de medewerkers het afval op een hygiënische manier kunnen weggooien. Door de bediening met de voetpedaal hoeft men de afvalbak niet met de handen aan te raken.

Looproutes en werkplekken:

  • Houd rekening met de routing bij het plaatsen van afval- en afruimstations.
  • Zorg voor een ruimere opzet van tafels om voldoende afstand van elkaar te bewaren en creëer voldoende ruimte tussen de tafels met creatieve afscheidingen tussen tafels, zoals hoge plantenbakken of stijlvolle schermen. Zorg in ieder geval dat er door de gasten niet geschoven kan worden met tafels en zorg dat de afgeruimde tafels super schoon worden gemaakt voor de volgende gasten.
  • De gasten persoonlijk ontvangen en een tafel aanwijzen vanuit één centraal ontmoetingspunt is ook belangrijk. Gasten via een duidelijke routing hiernaartoe leiden, ze opwachten en aanspreken wordt in no time voor alle gasten heel herkenbaar.
  • Plaats een gekoelde mobiele ‘barfood’ unit met high speed oven op het terras zodat de medewerker niet telkens terug naar de keuken hoeft om o.a. borrelgarnituur op te halen. Daarmee bespaar je tegelijkertijd op het aantal medewerkers.
  • Breng duidelijke looplijnen aan om de looproute duidelijk aan te geven, zowel voor gasten als de medewerkers. Zorg dat gasten en medewerkers elkaar niet in de weg lopen. De looproute naar de toiletten moet heel duidelijk zijn aangegeven zodat verwarring en opstopping wordt voorkomen.
  • Zorg voor gescheiden werkplekken in de keuken en voorkom kruisbesmetting. Laat iedereen zoveel mogelijk met zijn of haar eigen keukenmaterialen werken.

Ultra-hygiëne van apparatuur, servies en glaswerk:

  • Onderschat schoon en hygiënisch servies en glaswerk niet. Een goed ingerichte spoelkeuken met de juiste vaatwasmachine(s) en waterontharders is essentieel voor optimale hygiëne. Spoel zeker geen glazen meer in de traditionele spoelbak met borstel maar plaats ze altijd in de vaatwasser. Hiervoor zijn bij Metos tevens speciale glazenspoelmachines te koop, die ook het poleerwerk voor je uit handen kunnen nemen. Ook adviseren wij over het gebruik van water, zeep en energie.
  • Een ultra-hygiënische opstelling en gebruik van attributen bij een buffet zijn essentiële zaken om aandacht aan te besteden. Dit kan door gebruik te maken van ademschotten waarbij ook deksels, afdekplaten en serveertangen nodig zijn.
  • Besteed aandacht aan het regelmatig reinigen en ontsmetten van apparatuur zoals de ijsblokjesmachine en vaatwasmachine voor een efficiënte werking of vraag Metos.
  • Maak gebruik van een wandkoeling die de koelcirculatie optimaliseert en zorg dat de wandkoeling vanuit de achterkant kan worden bijgevuld zodat direct contact met de gast kan worden vermeden.
  • Maak gebruik van servicewagens die geschikt zijn voor het afruimen en transporteren van dienbladen en servies. Met serveerwagens kunnen gerechten worden uitgeserveerd, zodat gasten zelf hun drankjes en gerechten op kunnen tafel zetten, waarbij de 1,5 meter afstand wordt gewaarborgd.

Overig:

  • Pas de menukaart tijdelijk aan omdat er wellicht met een kleiner team wordt gewerkt. Indien een gerecht normaal gesproken langs verschillende afdelingen gaat, maak dan nu juist een kaart waarbij dat niet nodig is en werk zoveel mogelijk met ingrediënten die weinig handelingen vereisen. Denk aan voorverpakte en ‘ready-to-use’ producten.
  • Plastificeer menukaarten en maak het bestellen makkelijk door middel van een bestelapp.
  • Vraag gasten om zoveel mogelijk via pin te betalen.
  • Probeer de capaciteit te verhogen door afhaal- en bezorgactiviteiten voor te zetten, de openingstijden te verruimen of eventueel een tijdsslot af te spreken met gasten.

METOS CIRCULAIR: TWEEDE LEVEN APPARATUUR

Metos geeft apparatuur graag een tweede leven, omdat wij gebruikte producten graag opnieuw beschikbaar stellen. Deze producten voegen volop waarde toe en dragen bij aan een duurzamere circulaire wereld, waarmee wij klanten in deze moeilijke tijd kunnen helpen om de noodzakelijke aanpassingen door te voeren voor een gereduceerd bedrag. Wij bieden keukenapparatuur aan voor de professionele grootkeuken tegen een gereduceerde prijs inclusief zes maanden garantie. Wij maken de apparaten schoon, ze worden getest en indien nodig gereviseerd. Jaarlijks kopen bedrijven duizenden nieuwe apparaten bij ons welke regelmatig na een tijdje weer terugkomen, omdat ze bijvoorbeeld een compleet nieuwe keuken hebben aangeschaft. Deze apparaten zijn meestal nog in uitstekende staat.

Afbeelding met persoon, binnen, man, voorbereiden

Automatisch gegenereerde beschrijving